GYIK

Hogyan érhető el az Útinform és milyen információkat szolgáltat?

Az Útinform +36 1 336 2400-as telefonszámán, a www.utinform.hu címen elérhető honlapján, valamint a társaság hivatalos Facebook oldalán érhető el. A fenti elérhetőségeken tájékozódhatunk a közutakon történt balesetekről, torlódásokról, útjavításokról, új utak, csomópontok, esetleg kerékpárutak építéséről, átadásáról, forgalomba helyezéséről, elkerülő utakról, a közutakon zajló rendezvényekről, a közutakon lévő súly- és sebességkorlátozásokról, időjárás okozta akadályokról, kamiontilalomról, kompjáratokról.

Milyen autópálya matrica használható az M6 autópályán?

Az M6-os autópályán az egységes e-matrica rendszer matricái használhatók, melyekről részletes információt talál a http://www.nemzetiutdij.hu/articles/article/e-matrica-informacio-es-vasarlas honlapon.

Hány megyét érint az M6-os autópálya Dunaújváros – Szekszárd szakasza, van-e ingyenesen igénybe vehető része?

Az M6-os autópálya ezen szakasza Dunaújvárostól Fejér megyéből indul és Tolna megyében ér el Szekszárdra.

Balesetet láttam az autópályán, mit tegyek?

Amennyiben az autópályán balesetet észlel, kérjük, haladéktalanul jelezze ezt a rendőrségnek (107), a mentőknek (104), szükség esetén a tűzoltóknak (105), vagy az egységes sürgősségi telefonszámon (112). Az autópályát üzemeltető illetékes mérnökséget a rendőrség értesíti, akik az autósok biztonságát szolgáló tereléseket kiépítik a baleset helyszínén. A diszpécserszolgálatokat a www.m6autopalya.hu oldalon érheti el.

Szennyeződést, teherautóról lehullott rakományt láttam az autópályán, mit tegyek?

Az autópályát üzemeltető mérnökségek útellenőrei naponta több alkalommal, akár 4-szer járják be a teljes utat, amennyiben bármilyen rendellenességet tapasztalnak, azzal kapcsolatban azonnal intézkednek. Ha mégis szennyeződést, lehullott rakományt, vagy más idegen tárgyat látott menet közben, kérjük a www.m6autopalya.hu főoldalon található illetékes diszpécseri telefonszámon jelezze azt, vagy vegye igénybe az út mentén átlagosan 2 km-enként található segélykérő telefonok egyikét.

Milyen célt szolgál a leállósáv (műszaki sáv)?

A leállósávként (műszaki sáv) ismert burkolatrész egyrészt az üzemeltetési, mentési feladatok ellátását segíti, másrészt a műszaki hibás járművek „vész” esetén – a forgalmat lehető legkisebb mértékben zavarva – itt várhatják meg a segítséget.

Baleseti torlódás esetén miért nem lehet a leállósávon megengedni a közlekedést?

Baleset, torlódás esetén nagyon fontos, hogy a mentést végző járművek (mentők, tűzoltók, rendőrség, közútkezelő stb.) akadály nélkül, a lehető legrövidebb időn belül jussanak munkavégzésük helyére, és így a normál forgalmi rend mielőbb helyreálljon. Különösen balesetveszélyes és a KRESZ szabályaival ellentétes, ha torlódás esetén a leállósávot (műszaki sávot) használva próbálnak a járművek gyorsabban előrejutni, illetve megfordulni vagy visszatolatni néhány perces időnyereség reményében. A leállósávot (műszaki sávot) igénybe venni csak akkor szabad, ha a baleseti helyszín közvetlen közelében a rendőrség erre a sávra tereli a forgalmat.

Mire kell ügyelni, ha egy autós műszaki hiba miatt kénytelen igénybe venni a leállósávot (műszaki sávot)?

Műszaki hiba esetén amennyire csak lehet, le kell húzódni a leállósáv jobb szélére. Fontos, hogy a meghibásodott járművel foglalkozó személy semmiképpen se lépje át a külső forgalmi sáv határát, sőt a lehető legmesszebb legyen attól. A vészvillogó bekapcsolása mellett ki kell tenni az elakadást jelző háromszöget a jármű mögött, hogy az érkező járművek időben észrevegyék (érdemes autópályán legalább 100-150 méter távolságra elhelyezni), még akkor is, ha a műszaki hiba rövid idő alatt elhárítható. Ügyelni kell rá, hogy a pályán senki ne tartózkodjon fényvisszaverő mellény nélkül, az utasok pedig szálljanak ki a gépkocsiból és menjenek a szalagkorlát mögötti védett helyre.

Mit csinál leállósávon, miért halad olyan lassan az útellenőr autó?

Az útellenőr kollégák a vonatkozó jogszabályoknak, valamint a 6/1998. (III. 11.) KHVM – az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló – rendelet (továbbiakban: OKKSZ) utasításainak megfelelően, meghatározott terv alapján haladnak végig a kijelölt útszakaszokon. Az útellenőrzés célja a bejárt útvonalon felmerülő rendellenességek naplózása, javítása, ami nemcsak az úttestre, hanem annak környezetére is kiterjed. Az útellenőrök annak érdekében, hogy minden egyes rendellenességet észrevegyenek, lassan haladnak, illetve ha azonnali beavatkozást igénylő esettel találkoznak, akkor el is végzik a szükséges feladatokat. Munkájuk rendkívül fontos az utak állapotának pontos ismerete és karbantartása érdekében, ezért kérjük a közlekedőket, hogy tanúsítsanak fokozott türelmet velük szemben.

Hány benzinkút és pihenő található az M6-os autópálya Dunaújváros – Szekszárd szakaszán?

Az M6 autópálya ezen szakaszán 4 db pihenőhelyen van lehetősége utazása során megállni. Az összes pihenőhelyen található személygépjármű-, kamion- és buszparkoló, piknikterületek, mellékhelyiség. A fenti 4 pihenőhelyen 2 esetben üzemanyagtöltő állomás is található. Részletes információkat és térképet is talál a www.m6autopalya.hu honlapon a pihenők menüpontban.

Hány autópálya mérnökség található az M6-os autópálya Dunaújváros – Szekszárd szakaszán?

Az M6 autópálya ezen szakaszán egy autópálya mérnökség található, a 123-as km. szelvényben lévő Tengelici csomópontnál, mely 65 km hosszúságú szakaszon látja el az autópálya üzemeltetését.

Mit jelent az, hogy az autópálya koncesszióban épül?

A koncesszió során az állam törvényben meghatározott jogot (jelen esetben az Dunaújváros – Szekszárd közötti autópálya-koncessziós jogot) enged át egy vállalatnak. A koncesszió tárgya, vagyis az autópálya az állam tulajdonában marad, azonban annak üzemeltetése meghatározott időtartamra (az M6 autópálya ezen szakasza esetében 30 évre) a koncessziós társaság feladata, az állami vagyon hatékonyabb használatának érdekében. A koncessziós időszak elteltével az autópálya visszakerül az állam üzemeltetésébe.
A koncessziós társaságot koncessziós pályázat útján választják ki, a koncessziós jogot a legjobb ajánlatot tevő társaság nyeri el.

Milyen felületű az elkészült autópálya?

Az autópálya aszfalt burkolatú, beton alapon. Ennek előnye, hogy az aszfalt felület halkabb, és simább vezetési komfortot nyújt, a beton alapon pedig kisebb a nyomvályúsodás esélye, mint tisztán aszfaltos utak esetében.